Gå videre til hovedindholdet

Vildtdag i bålhytten

Vildt over bål - krikand 

Krikanden blev flået, hvor vi herefter skar brysterne af, og hjertet tog vi også ud. Herefter gik vi igang med at skære en masse grøntsager, såsom æbler, løg og hvidløg, som skulle ned i gryderetten. Brystet skulle brunes af inden de andre ingredienser kom ned i gryden. Der skulle også tilføjes æblejuice til retten. Herefter skulle det stå og simre over bål i 30 min. Vi smagte hjertet imens, og det var virkelig lækkert. Efter de 30 min. var gryderetten færdig. 



























Vildt over bål - sneppe 


Mandag d. 12/8 lavede vi mad over bål. Vi tilberedte fasan, en sneppe, og en krikand. Sneppen blev flået, og skåret brysterne af, hvorefter de blev lagt i citron. Efter 10 minutter i citron, blev den penslet med smeltet smør, og pakket ind i bacon. Da sneppen var blevet forberedt, lavede vi en sovs til. Den bestod af smør, olie, citronskal, svampe, boullionterning, vand og lidt fløde. 

Sneppen blev svitset af i en gryde over bålet, hvorefter vi skar brysterne ud og kom sovsen, samt sneppen i gryden igen, hvor det blev bragt i kog, til det var færdigt. 

Åbn billede  Åbn billede

Åbn billede        Åbn billede

Åbn billede       Åbn billede  Åbn billede  Åbn billede   



Et didaktisk forløb med afsæt fugle (vildt)

Hvordan sikre at I tager afsæt i barnets/den unges/borgerens perspektiv? Herunder hvordan afdækker I hvilke erfaringer med / viden om fugle de allerede har? 

- Vi vil være åbne omkring emnet, og lytte til barnets interesser. Man kan prøve at lave et lille forløb ud af det barnet er interesseret i, i stedet for kun at have en lille samtale omkring det. F.eks. hvis der kommer et barn og fortæller, at far har været på jagt og skudt en and. 


Hvilken pædagogisk-didaktisk tilgang tager jeres forløb afsæt

i?

- Mikroforskermetoden. Her vil vi gå ud i naturen og udforske noget, hvor man herefter sandsynligvis vil blive optaget af noget. 




 





















Hvilke konkrete artefakter (naturmaterialer mv.) tager jeres forløb afsæt i?

- Vi kan have nogle udstoppede fuglearter med









Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Så/spire proces

D. 19/8-24 Vi fik vandet vores højbed igen i dag, og vi fik smagt lidt på vores ærter. Vi hev også nogle gulerødder op, for at give plads til de andre gulerødder, så de kan vokse sig større. Vi så også at radiserne er begyndt at spire.  D. 7/08-24 PÆDAGOGISK-DIDAKTISKE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN: Brugere: Hvilke brugergrupper er planteholdet velegnet til? Hvilke behov skal / kan planteholdet tilgodese? Pædagogisk forløb: Udvælg en brugergruppe og beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen /såning og i tiden efter... (konkrete idéer). Redegør for mål,  og relevant lovgivning for området. Forklar og vis herunder hvordan planteholdet kan understøtte udviklingen af naturvidenskabelige kompetencer. se side 183-184 i Stockholm D., & Ejbye-Ernst N. (2015) Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar mv.) osv. NATURFAGLIGE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:

Bålhyttedag/dissektion af fisk 4/6

4/6-24.  Til bålhyttedagen fik vi hver især tildelt forskellige opgaver. Vores gruppe stod for Naanbrødet.   Vi tilberedte fisken (ørred) i dej, som er et alternativ til sølvpapir.  Fisken blev her røget over røgssavsmuld.  Her er vi færdige med maden, og er i gang med at anrette den.  Vi fik lavet både selleribøffer, paneret selleri, bagt ananas + banan og chokolade og aubergine-dip.   Her er vi i gang med at tilberede maden. Vi startede ud med at hugge brænde til bålet, som vi selv lavede.  Vores Naan-brødsdej.  Her kan man se fiskens lever og rogn.  Nogle af fiskens indvolde.  Her havde vi forberedt fisken ved at rense den og dissekere den.  Her er vi igang med at dissekere fisken. 

Udviklingsprojekt

Udviklingsprojekt  Opgave 1: Vi har været på besøg i Børnebyen Havnbjerg. Vi observerede at børnene var ude og lege, men kun de steder hvor der er sandkasse, gyngestativ, cykler osv. De steder hvor der er sat ting op til leg. Vi valgte at tage børnene hen på et stykke græs uden legesager. Der var et barn der havde fundet en fjer, hvilket førte videre til en snak om dyr. 1. Undring / problemstilling -  Videreudvikling og børns naturfaglige begreber    - At børnene får bedre forståelse for natur og miljø    - Vi undrer os over at institutionen ikke implementere naturen mere end de gør.    - Vi undrer os over at C kan være opslugt og fokuseret i/ på naturen, men ikke være det under en samling med de andre fra børnehaven.    Vi vil anvende mikroforskermetoden under det første besøg i børnehaven. Derudover vil vi også bruge aktionslæringsmodellen. Naturdannelsens fem elementer vil også blive anvendt i den pædagogiske praksis. 2a. Viden  Vi vil gerne blive klogere på naturens rolle i f or