Vildt over bål - krikand
Krikanden blev flået, hvor vi herefter skar brysterne af, og hjertet tog vi også ud. Herefter gik vi igang med at skære en masse grøntsager, såsom æbler, løg og hvidløg, som skulle ned i gryderetten. Brystet skulle brunes af inden de andre ingredienser kom ned i gryden. Der skulle også tilføjes æblejuice til retten. Herefter skulle det stå og simre over bål i 30 min. Vi smagte hjertet imens, og det var virkelig lækkert. Efter de 30 min. var gryderetten færdig.
Vildt over bål - sneppe
Mandag d. 12/8 lavede vi mad over bål. Vi tilberedte fasan, en sneppe, og en krikand. Sneppen blev flået, og skåret brysterne af, hvorefter de blev lagt i citron. Efter 10 minutter i citron, blev den penslet med smeltet smør, og pakket ind i bacon. Da sneppen var blevet forberedt, lavede vi en sovs til. Den bestod af smør, olie, citronskal, svampe, boullionterning, vand og lidt fløde.
Sneppen blev svitset af i en gryde over bålet, hvorefter vi skar brysterne ud og kom sovsen, samt sneppen i gryden igen, hvor det blev bragt i kog, til det var færdigt.
Et didaktisk forløb med afsæt fugle (vildt)
Hvordan sikre at I tager afsæt i barnets/den unges/borgerens perspektiv? Herunder hvordan afdækker I hvilke erfaringer med / viden om fugle de allerede har?
- Vi vil være åbne omkring emnet, og lytte til barnets interesser. Man kan prøve at lave et lille forløb ud af det barnet er interesseret i, i stedet for kun at have en lille samtale omkring det. F.eks. hvis der kommer et barn og fortæller, at far har været på jagt og skudt en and.
Hvilken pædagogisk-didaktisk tilgang tager jeres forløb afsæt
i?
- Mikroforskermetoden. Her vil vi gå ud i naturen og udforske noget, hvor man herefter sandsynligvis vil blive optaget af noget.
Hvilke konkrete artefakter (naturmaterialer mv.) tager jeres forløb afsæt i?
- Vi kan have nogle udstoppede fuglearter med
Kommentarer
Send en kommentar