Gå videre til hovedindholdet

Udviklingsprojekt

Udviklingsprojekt 


Opgave 1:

Vi har været på besøg i Børnebyen Havnbjerg. Vi observerede at børnene var ude og lege, men kun de steder hvor der er sandkasse, gyngestativ, cykler osv. De steder hvor der er sat ting op til leg. Vi valgte at tage børnene hen på et stykke græs uden legesager. Der var et barn der havde fundet en fjer, hvilket førte videre til en snak om dyr.

1. Undring / problemstilling

Videreudvikling og børns naturfaglige begreber  

- At børnene får bedre forståelse for natur og miljø  

- Vi undrer os over at institutionen ikke implementere naturen mere end de gør.  

- Vi undrer os over at C kan være opslugt og fokuseret i/ på naturen, men ikke være det under en samling med de andre fra børnehaven.  

Vi vil anvende mikroforskermetoden under det første besøg i børnehaven. Derudover vil vi også bruge aktionslæringsmodellen. Naturdannelsens fem elementer vil også blive anvendt i den pædagogiske praksis.


2a. Viden 

Vi vil gerne blive klogere på naturens rolle i forhold til børns læring, koncentrationsevne og sansestimulering/ udvikling.  


Vi vil gerne være med til at gøre den ene del af legepladsen mere attraktiv og brugbar for børnene i hverdagen.  


Vi ønsker at undersøge dette da vi synes det er spændende og interessant hvad naturen kan i forhold til børns koncentration og udvikling. Samt pædagogens rolle til børns læring gennem/i naturen.  


2b. Vidensindsamling 

Vil vil tage billeder og evt. video. Vi vil også gøre brug af iagttagelse, hvor vi vil iagttage børnene. 


Litteraturliste: 




Foreløbig tidsplan: 

 

Uge 36 

Uge 37 

Uge 38 

Uge 39 

OBS, deadlines og andre aktiviteter: 

Deadline opgave 1: 5/9 kl. 12 

 

Vejledning 6/9 

 

Vejledning 12/9 

Professionsfestival 19/9 

 

Deadlineopgave 2: 20/9 kl 12 

 

Vejledning 18/9 

Naturvidenskabsfestival 26/9 

I studiegruppen 

Blanket til vejledning  


Søge kilder til projektet hver især

 

 

 

I institutionen 

3/9 besøg i Havnbjerg Børnebyen kl. 9:30 

Evt. 9/9 besøg i børnehaven  

 

11/9 besøg i børnehaven kl. 9:30 

16/9 besøg i børnehaven kl. 9:30  

 

Evt. 18/9 besøg i børnehaven (eller dagen før) 

 

Skriveproces samt litteratur der skal læses/findes  

Find kilde fra Sissels undervisning  

 

 

 



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Udefestival v. Fjordskolen

7/8-24 Vi har tænkt at lave et kreativt værksted, hvor børnene har mulighed for at lave deres egen vandrende pind/blad. Vi vil tage pinde, blade, øjne og limpistoler med til dette.  De har også mulighed for at holde dyrene, hvis de har lyst. En anden mulighed er, at lave et camouflage-løb. Her gemmer vi nogle ting, som camouflerer sig i naturen og nogle ting som ikke gør. Børnene får en plade, hvor alle tingene er på, og de skal prøve at finde så mange af tingene som muligt. De krydser af, hvis de finder tingen (men lader tingen ligge).   Evt. teori:  - Vidensformer - Opmærksomhedens 3 faser - Produktive spørgsmål  17/06-24  Praksisafprøvning:  Vi har tænkt os at være visuelle og konkrete når vi formidler til børnene. Vi laver en aktivitet som lægger op til produktive/åbne spørgsmål. Vi vil også være tydelige i form af billeder/piktogrammer. vi vil lave en aktivitet hvor alle har mulighed for deltagelse (perifær legitim deltagelse). Vi vil også tage udgangs...

Bålhyttedag/dissektion af fisk 4/6

4/6-24.  Til bålhyttedagen fik vi hver især tildelt forskellige opgaver. Vores gruppe stod for Naanbrødet.   Vi tilberedte fisken (ørred) i dej, som er et alternativ til sølvpapir.  Fisken blev her røget over røgssavsmuld.  Her er vi færdige med maden, og er i gang med at anrette den.  Vi fik lavet både selleribøffer, paneret selleri, bagt ananas + banan og chokolade og aubergine-dip.   Her er vi i gang med at tilberede maden. Vi startede ud med at hugge brænde til bålet, som vi selv lavede.  Vores Naan-brødsdej.  Her kan man se fiskens lever og rogn.  Nogle af fiskens indvolde.  Her havde vi forberedt fisken ved at rense den og dissekere den.  Her er vi igang med at dissekere fisken.