Gå videre til hovedindholdet

Udviklingsprojekt

Udviklingsprojekt 


Opgave 1:

Vi har været på besøg i Børnebyen Havnbjerg. Vi observerede at børnene var ude og lege, men kun de steder hvor der er sandkasse, gyngestativ, cykler osv. De steder hvor der er sat ting op til leg. Vi valgte at tage børnene hen på et stykke græs uden legesager. Der var et barn der havde fundet en fjer, hvilket førte videre til en snak om dyr.

1. Undring / problemstilling

Videreudvikling og børns naturfaglige begreber  

- At børnene får bedre forståelse for natur og miljø  

- Vi undrer os over at institutionen ikke implementere naturen mere end de gør.  

- Vi undrer os over at C kan være opslugt og fokuseret i/ på naturen, men ikke være det under en samling med de andre fra børnehaven.  

Vi vil anvende mikroforskermetoden under det første besøg i børnehaven. Derudover vil vi også bruge aktionslæringsmodellen. Naturdannelsens fem elementer vil også blive anvendt i den pædagogiske praksis.


2a. Viden 

Vi vil gerne blive klogere på naturens rolle i forhold til børns læring, koncentrationsevne og sansestimulering/ udvikling.  


Vi vil gerne være med til at gøre den ene del af legepladsen mere attraktiv og brugbar for børnene i hverdagen.  


Vi ønsker at undersøge dette da vi synes det er spændende og interessant hvad naturen kan i forhold til børns koncentration og udvikling. Samt pædagogens rolle til børns læring gennem/i naturen.  


2b. Vidensindsamling 

Vil vil tage billeder og evt. video. Vi vil også gøre brug af iagttagelse, hvor vi vil iagttage børnene. 


Litteraturliste: 




Foreløbig tidsplan: 

 

Uge 36 

Uge 37 

Uge 38 

Uge 39 

OBS, deadlines og andre aktiviteter: 

Deadline opgave 1: 5/9 kl. 12 

 

Vejledning 6/9 

 

Vejledning 12/9 

Professionsfestival 19/9 

 

Deadlineopgave 2: 20/9 kl 12 

 

Vejledning 18/9 

Naturvidenskabsfestival 26/9 

I studiegruppen 

Blanket til vejledning  


Søge kilder til projektet hver især

 

 

 

I institutionen 

3/9 besøg i Havnbjerg Børnebyen kl. 9:30 

Evt. 9/9 besøg i børnehaven  

 

11/9 besøg i børnehaven kl. 9:30 

16/9 besøg i børnehaven kl. 9:30  

 

Evt. 18/9 besøg i børnehaven (eller dagen før) 

 

Skriveproces samt litteratur der skal læses/findes  

Find kilde fra Sissels undervisning  

 

 

 



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Så/spire proces

D. 19/8-24 Vi fik vandet vores højbed igen i dag, og vi fik smagt lidt på vores ærter. Vi hev også nogle gulerødder op, for at give plads til de andre gulerødder, så de kan vokse sig større. Vi så også at radiserne er begyndt at spire.  D. 7/08-24 PÆDAGOGISK-DIDAKTISKE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN: Brugere: Hvilke brugergrupper er planteholdet velegnet til? Hvilke behov skal / kan planteholdet tilgodese? Pædagogisk forløb: Udvælg en brugergruppe og beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen /såning og i tiden efter... (konkrete idéer). Redegør for mål,  og relevant lovgivning for området. Forklar og vis herunder hvordan planteholdet kan understøtte udviklingen af naturvidenskabelige kompetencer. se side 183-184 i Stockholm D., & Ejbye-Ernst N. (2015) Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar mv.) osv. NATURFAGLIGE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:

Bålhyttedag/dissektion af fisk 4/6

4/6-24.  Til bålhyttedagen fik vi hver især tildelt forskellige opgaver. Vores gruppe stod for Naanbrødet.   Vi tilberedte fisken (ørred) i dej, som er et alternativ til sølvpapir.  Fisken blev her røget over røgssavsmuld.  Her er vi færdige med maden, og er i gang med at anrette den.  Vi fik lavet både selleribøffer, paneret selleri, bagt ananas + banan og chokolade og aubergine-dip.   Her er vi i gang med at tilberede maden. Vi startede ud med at hugge brænde til bålet, som vi selv lavede.  Vores Naan-brødsdej.  Her kan man se fiskens lever og rogn.  Nogle af fiskens indvolde.  Her havde vi forberedt fisken ved at rense den og dissekere den.  Her er vi igang med at dissekere fisken.