Gå videre til hovedindholdet

Gram lergrav

D. 19/8-24

Vi lavede COB-mursten til forårsvægbier ud af der ler, vi havde taget med hjem fra Gram lergrav. Vi gjorde først leret lidt vådt, da det var tørret ud siden vi havde gravet det ud. Vi lavede formene ud af gamle mælkekartoner, og formede murstenene ned i dem. Ind imellem leret tog vi tørret strå/hø i, for at murstenen skal holde bedre. Da de var færdige lavede vi huller (ca. 15 cm dybe) som måtte være mellem 4-8 mm store. Murstenene skal tørre under plastikpose indenfor, da vi erfarede at de tørrede ekstremt hurtigt udenfor i solen, og dermed bare ville revne.







 

D. 14/8-24

I dag vi var på tur til Gram lergrav. Vi startede ud med et oplæg om selve lergraven og historien bag. Det var rart lige at få en lille baggrundsviden inden vi skulle ud og grave. Efter oplægget og små aktiviteter, skulle vi ned i lergraven. Her lærte vi hvilket ler man skulle søge efter fossiler i, både hvordan det så ud, men også hvordan det lød. Vi lærte også at grave sådan nogle "trappetrin". Når man finder et fossil, er man den første nogensinde til at finde netop dette fossil. Vi fandt lidt forskellige ting, bl.a. et sneglehus, ormegange og noget krabbe. 











Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Udviklingsprojekt

Udviklingsprojekt  Opgave 1: Vi har været på besøg i Børnebyen Havnbjerg. Vi observerede at børnene var ude og lege, men kun de steder hvor der er sandkasse, gyngestativ, cykler osv. De steder hvor der er sat ting op til leg. Vi valgte at tage børnene hen på et stykke græs uden legesager. Der var et barn der havde fundet en fjer, hvilket førte videre til en snak om dyr. 1. Undring / problemstilling -  Videreudvikling og børns naturfaglige begreber    - At børnene får bedre forståelse for natur og miljø    - Vi undrer os over at institutionen ikke implementere naturen mere end de gør.    - Vi undrer os over at C kan være opslugt og fokuseret i/ på naturen, men ikke være det under en samling med de andre fra børnehaven.    Vi vil anvende mikroforskermetoden under det første besøg i børnehaven. Derudover vil vi også bruge aktionslæringsmodellen. Naturdannelsens fem elementer vil også blive anvendt i den pædagogiske praksis. 2a. Viden...

Udefestival v. Fjordskolen

7/8-24 Vi har tænkt at lave et kreativt værksted, hvor børnene har mulighed for at lave deres egen vandrende pind/blad. Vi vil tage pinde, blade, øjne og limpistoler med til dette.  De har også mulighed for at holde dyrene, hvis de har lyst. En anden mulighed er, at lave et camouflage-løb. Her gemmer vi nogle ting, som camouflerer sig i naturen og nogle ting som ikke gør. Børnene får en plade, hvor alle tingene er på, og de skal prøve at finde så mange af tingene som muligt. De krydser af, hvis de finder tingen (men lader tingen ligge).   Evt. teori:  - Vidensformer - Opmærksomhedens 3 faser - Produktive spørgsmål  17/06-24  Praksisafprøvning:  Vi har tænkt os at være visuelle og konkrete når vi formidler til børnene. Vi laver en aktivitet som lægger op til produktive/åbne spørgsmål. Vi vil også være tydelige i form af billeder/piktogrammer. vi vil lave en aktivitet hvor alle har mulighed for deltagelse (perifær legitim deltagelse). Vi vil også tage udgangs...

Bålhyttedag/dissektion af fisk 4/6

4/6-24.  Til bålhyttedagen fik vi hver især tildelt forskellige opgaver. Vores gruppe stod for Naanbrødet.   Vi tilberedte fisken (ørred) i dej, som er et alternativ til sølvpapir.  Fisken blev her røget over røgssavsmuld.  Her er vi færdige med maden, og er i gang med at anrette den.  Vi fik lavet både selleribøffer, paneret selleri, bagt ananas + banan og chokolade og aubergine-dip.   Her er vi i gang med at tilberede maden. Vi startede ud med at hugge brænde til bålet, som vi selv lavede.  Vores Naan-brødsdej.  Her kan man se fiskens lever og rogn.  Nogle af fiskens indvolde.  Her havde vi forberedt fisken ved at rense den og dissekere den.  Her er vi igang med at dissekere fisken.