Gå videre til hovedindholdet

Biotop

07/08-24
Vi har i dag været ude ved vores biotop, der var mindre vand i søen formentlig pga. varmen. Vi kunne se enkelte dyr, som svømmede i vandoverfladen. Vi kunne genkende dem fra den dag vi fangede dyr nede i vores biotop. 


D. 7/8-24:

Vi har i dag snakket om en anden aktivitet til vores biotop. Vi har tænkt at lave en bingoplade, som omhandler dyrene/planterne fra vores biotop.
 
Her kan man både lave en bingoplade, hvor børnene selv kan være med til at finde dyrene på bingopladen, men man kan også lave en version, hvor pædagogerne finder dyrene og tager dem med til børnene. Her kan børnene så være med til at se hvilke dyr der er fundet og bagefter udfylde på bingopladen. 

D. 20/6-24

Hvirvelløse dyr fra biotopen. 

I dag har vi fundet hvirvelløse dyr i vores biotop. Vi har brugt forskellige værktøj, såsom stangketcher, fotobakke og pipetter. Vi har i alt fundet 10 dyr i vores biotop. 

1. Rygsvømmere

- Tilbringer hele livet i vand

- De voksne får vinger, og kan forlade vandhullet og finde et andet 



2. Salamander

- Har udvendige gæller, som forsvinder på et tidspunkt i deres udvikling 


3. Bugsvømmere

- Opholder sig tæt på bunden 

- Vandhuller, damme og søer med næringsrigt vand 


4. Vandkalv (arten: Guldrandet damvandkalv (ilybius fuliginosus))

- Almindelig ved søer og åer 


5. Guldsmedlarve/nymfe 

- 3 år i vand før den bliver til en guldsmed. Den laver en ufuldstændig forvandling (Larve, guldsmed). Når det bliver varmt revner den i ryggen, og en guldsmed vil komme frem - en sæson som guldsmed


6. Lille vandkalv

- Svært at identificere fordi der findes ca. 120 arter inden for vandkalve


7. Vandkalvlarve 

- Larve, puppe, vandkalv = fuldstændig forvandling

- På dette billede er den ved at spise en salamander 


 

8. Lungesnegl (arten: stor mosesnegl (lymnaea stagnalis))

- Største ferskvandslungesnegl i Danmark 


9. Skive snegl (arten: posthornsnegl (planorbarius corneus))

- Største skivesnegl i Danmark

- Det er dog en lille en vi har fundet 

- Den lever i større søer og langsomt flydende åer


10. Skøjteløber

- Lever på vandoverfladen

- Lever af andre insekter, der er faldet ned på vandoverfladen 



11. Hvirvler 
- Hvirvlerne kendes nemt, fordi hvirvler eller cirkler rundt på vandoverfladen

Vi har brugt mikroforskermetoden, og taget lidt forskellige billeder i løbet af formiddagen. 








D. 19/06-24

Ida fortalte lidt om de forskellige plante-familier.


Ærteblomstfamilien


Nøgenfrøede med mange kimblade


Nellikefamilien


Dækfrøede med to kimblade


Korsblomstfamilien


Ranunkelfamilien


Kurvblomstfamilien


Kurvblomstfamilien


Rosenfamilien



Skærmplantefamilien


Skærmplantefamilien


Halvgræsfamilien


Græsfamilien


Græsfamilien


Læbeblomstfamilien


Maskeblomstfamilien






Vi har i dag været ude og finde 11 planter i vores biotop. vi har brugt appen "plant net" til at idenficere vores planter. 

Plante 1: Rød kløver

Plante 2:  Hvid okseøje

Plante 3: Fløjlsgræs


Plante 4: Almindelig Hejrenæb


Plante 5: Bånd-pil 


Plante 6: Vandre Vikke 

Plante 7: Gåsepotentil 

Plante 8: Eng- rapgræs


Plante 9: Gul kløver 


Plante 10: Bidende pileurt (siger appen), men vi har efterfølgende fundet ud af, at det nok er en Brandbæger (kurvblomst) 

Plante 11: Vand-pilurt


Derudover har vi også kigget til vores faldfælder, som vi satte i går.



I koppen med grøntsager var der ingen dyr i.


I koppen med sukkervand lå der en død muldvarp, men det var en anden gruppe, som havde drillet lidt ;) Ellers var der kun myre i koppen. 


I koppen med honning var der nogle insekter i, som de var døde da vi kom. 


I den tomme kop, var der nogle bænkebidere i. 


 D. 18/6-24:

I dag har vi været ude og samle insekter/hvirvelløse dyr på campus. Vi tog dem med ind for at undersøge dem, hvor vi efterfølgende tegnede dem og lavet nogle ud af modellervoks. 

Derudover lavede vi faldfælder i vores biotop, med forskellige ingredienser i. Vi gravede et hul i jorden, hvor koppen kunne være i, og lagde sten op til koppen, så de forskellige dyr kan kravle derned. Vi lagde et låg over med sten ovenpå, så låget ikke flyver af. Vi lavede fire forskellige kopper. I kopperne var der:

- Sukker blandet med vand (sukkervand)

- Honning 

- Forskellige grøntsager (salat, peberfrugt, gulerod)

- En tom kop

Denne aktivitet er evt. den ene aktivitet ud af de to aktiviter vi skal have lavet. 














Myre + myreæg 

























Kommentarer

  1. Hejsa - fint og overskueligt indlæg med godt styr på dyr og planter på jeres biotop. Overvej at folde mere ud hvad mikroforsker metoden går ud på og hvordan I har brugt den.
    I forhold til jeres biotopaktivitet - Beskriv og begrund jeres pædagogisk-didaktiske overvejelser i forbindelse med jeres aktiviteter. Formuler mål for børnenes/borgernes udbytte. Brug grundbøgerne til at underbygge jeres argumenter og anvend evt. en didaktisk model.... måske er dette på vej ;-)
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Så/spire proces

D. 19/8-24 Vi fik vandet vores højbed igen i dag, og vi fik smagt lidt på vores ærter. Vi hev også nogle gulerødder op, for at give plads til de andre gulerødder, så de kan vokse sig større. Vi så også at radiserne er begyndt at spire.  D. 7/08-24 PÆDAGOGISK-DIDAKTISKE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN: Brugere: Hvilke brugergrupper er planteholdet velegnet til? Hvilke behov skal / kan planteholdet tilgodese? Pædagogisk forløb: Udvælg en brugergruppe og beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen /såning og i tiden efter... (konkrete idéer). Redegør for mål,  og relevant lovgivning for området. Forklar og vis herunder hvordan planteholdet kan understøtte udviklingen af naturvidenskabelige kompetencer. se side 183-184 i Stockholm D., & Ejbye-Ernst N. (2015) Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar mv.) osv. NATURFAGLIGE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:

Bålhyttedag/dissektion af fisk 4/6

4/6-24.  Til bålhyttedagen fik vi hver især tildelt forskellige opgaver. Vores gruppe stod for Naanbrødet.   Vi tilberedte fisken (ørred) i dej, som er et alternativ til sølvpapir.  Fisken blev her røget over røgssavsmuld.  Her er vi færdige med maden, og er i gang med at anrette den.  Vi fik lavet både selleribøffer, paneret selleri, bagt ananas + banan og chokolade og aubergine-dip.   Her er vi i gang med at tilberede maden. Vi startede ud med at hugge brænde til bålet, som vi selv lavede.  Vores Naan-brødsdej.  Her kan man se fiskens lever og rogn.  Nogle af fiskens indvolde.  Her havde vi forberedt fisken ved at rense den og dissekere den.  Her er vi igang med at dissekere fisken. 

Udviklingsprojekt

Udviklingsprojekt  Opgave 1: Vi har været på besøg i Børnebyen Havnbjerg. Vi observerede at børnene var ude og lege, men kun de steder hvor der er sandkasse, gyngestativ, cykler osv. De steder hvor der er sat ting op til leg. Vi valgte at tage børnene hen på et stykke græs uden legesager. Der var et barn der havde fundet en fjer, hvilket førte videre til en snak om dyr. 1. Undring / problemstilling -  Videreudvikling og børns naturfaglige begreber    - At børnene får bedre forståelse for natur og miljø    - Vi undrer os over at institutionen ikke implementere naturen mere end de gør.    - Vi undrer os over at C kan være opslugt og fokuseret i/ på naturen, men ikke være det under en samling med de andre fra børnehaven.    Vi vil anvende mikroforskermetoden under det første besøg i børnehaven. Derudover vil vi også bruge aktionslæringsmodellen. Naturdannelsens fem elementer vil også blive anvendt i den pædagogiske praksis. 2a. Viden  Vi vil gerne blive klogere på naturens rolle i f or