D. 20/6-24
Hvirvelløse dyr fra biotopen.
I dag har vi fundet hvirvelløse dyr i vores biotop. Vi har brugt forskellige værktøj, såsom stangketcher, fotobakke og pipetter. Vi har i alt fundet 10 dyr i vores biotop.
1. Rygsvømmere
- Tilbringer hele livet i vand
- De voksne får vinger, og kan forlade vandhullet og finde et andet
2. Salamander
- Har udvendige gæller, som forsvinder på et tidspunkt i deres udvikling
3. Bugsvømmere
- Opholder sig tæt på bunden
- Vandhuller, damme og søer med næringsrigt vand
4. Vandkalv (arten: Guldrandet damvandkalv (ilybius fuliginosus))
- Almindelig ved søer og åer
5. Guldsmedlarve/nymfe
- 3 år i vand før den bliver til en guldsmed. Den laver en ufuldstændig forvandling (Larve, guldsmed). Når det bliver varmt revner den i ryggen, og en guldsmed vil komme frem - en sæson som guldsmed
6. Lille vandkalv
- Svært at identificere fordi der findes ca. 120 arter inden for vandkalve
7. Vandkalvlarve
- Larve, puppe, vandkalv = fuldstændig forvandling
- På dette billede er den ved at spise en salamander
8. Lungesnegl (arten: stor mosesnegl (lymnaea stagnalis))
- Største ferskvandslungesnegl i Danmark
9. Skive snegl (arten: posthornsnegl (planorbarius corneus))
- Største skivesnegl i Danmark
- Det er dog en lille en vi har fundet
- Den lever i større søer og langsomt flydende åer
10. Skøjteløber
- Lever på vandoverfladen
- Lever af andre insekter, der er faldet ned på vandoverfladen
D. 19/06-24
Ida fortalte lidt om de forskellige plante-familier.
Vi har i dag været ude og finde 11 planter i vores biotop. vi har brugt appen "plant net" til at idenficere vores planter.
Plante 1: Rød kløver
Plante 2: Hvid okseøjePlante 3: FløjlsgræsPlante 5: Bånd-pil
Derudover har vi også kigget til vores faldfælder, som vi satte i går.
D. 18/6-24:
I dag har vi været ude og samle insekter/hvirvelløse dyr på campus. Vi tog dem med ind for at undersøge dem, hvor vi efterfølgende tegnede dem og lavet nogle ud af modellervoks.
Derudover lavede vi faldfælder i vores biotop, med forskellige ingredienser i. Vi gravede et hul i jorden, hvor koppen kunne være i, og lagde sten op til koppen, så de forskellige dyr kan kravle derned. Vi lagde et låg over med sten ovenpå, så låget ikke flyver af. Vi lavede fire forskellige kopper. I kopperne var der:
- Sukker blandet med vand (sukkervand)
- Honning
- Forskellige grøntsager (salat, peberfrugt, gulerod)
- En tom kop
Denne aktivitet er evt. den ene aktivitet ud af de to aktiviter vi skal have lavet.
Hejsa - fint og overskueligt indlæg med godt styr på dyr og planter på jeres biotop. Overvej at folde mere ud hvad mikroforsker metoden går ud på og hvordan I har brugt den.
SvarSletI forhold til jeres biotopaktivitet - Beskriv og begrund jeres pædagogisk-didaktiske overvejelser i forbindelse med jeres aktiviteter. Formuler mål for børnenes/borgernes udbytte. Brug grundbøgerne til at underbygge jeres argumenter og anvend evt. en didaktisk model.... måske er dette på vej ;-)
Vh Ida