Gå videre til hovedindholdet

Hyttetur d. 11-12 juni 2024

 



Vi havde lavet et dokument, hvor vi skrev en pakkeliste, og uddelte de ting som vi kun skulle have en med af.
vi har afprøvet lidt forskellige udfordrende ting. bla at sove udenfor og lave mad over bål.

vi har lavet mad over bål. Bla: fladbrød af snobrødsdej, pølser, snobrød, popcorn, skumfiduser.

vi har fundet forskellige dyr og planer på vores tur.

vi har fundet frem til nogle ting som vi kan gøre bedre til næste gang.


vi har brugt forskelligt litteratur.






Dokument: Friluftstur

Målet med turen er: 

 At I får afprøvet jer selv under primitive forhold.  

(Hvad er det konkret I afprøver?) 

- Vi får afprøvet at sove udenfor. 

- Afprøvet at lave mad i naturen, uden strøm og vand i nærheden 

- Bruger naturens råvarer  

- Tænde bål og lave mad over det. 

 

At I reflekterer over pædagogiske perspektiver i det enkle friluftsliv. 

(Hvilken pædagogisk tilgang) 

- De fleste målgrupper kan være med på denne tur  

- Man skal være nysgerrig på naturen sammen med målgruppen  

- fokuser på at være løsningsorienteret  

- undersøge dyr, planter, træer m.m.   

 

At I tilegner jer kompetencer med planlægning, gennemførelse og evaluering af en friluftstur 

(Hvilke kompetencer vil I arbejde med udviklingen af…) 

 

Hvor: Gendamstien Alnor Strandpark 

Adresse: Gl. Færgevej 64C, 6300 Gråsten  

Tid: 15.00  

Plan B: Kær Vestermark shelterplads  

 

Pakkeliste:  

Skole:  

  • Pande & stativ  

  • Trangia  

  • Dolk (3) 

  • Popkornlåg & pande 

  • Popkornkerner  

  • Presenning + snor  

 

 

Hjemmefra: 

  • Liggeunderlag  

  • Tæpper 

  • Sovepose/ dyne  

  • Toiletpapir (Emilie x2) 

  • Brænde (Sofie I, Emilie, Charlotte, Mathilde (måske)) 

  • Service til sig selv (tallerken, bestik, kop) 

  • Palet (Mathilde) 

  • Skarp Kniv 

  • Grilltang (Sofie I.) 

  • Morder (Mathilde) 

  • Optændingsblokke (Sofie I.) 

  • Ild (Sofie I) 

  • Vand (drikkedunk) (alle) 

  • Skraldepose (Emilie) 

  • Kortspil (alle) 

  • Powerbank (Alle) 

  • Håndklæde (Alle) 

  • be (Sofie I.) 

  • Sprit (Alle) 

  • Egen toilettaske (Alle) 

  • Køkkenrulle (Mathilde) 

  • Skål (Charlotte) 

  • Notesbog & skrive redsskab (Alle) 

  • Festivals stole (Alle) 

  • Sølvpapir (Sofie N) 

  • Kikkert  

Mad: 

  • Kaffe m. mælk (Sofie I & Mathilde) 

  • Snobrød/fladbrød (Emilie) 

  • Køleboks m. køleelementer i (Sofie I. + Charlotte) 

  • Pølser (Sofie N.) 

  • Vin (Charlotte, Sofie) 

  • Olie (Sofie I) 

  • Parmesan (Sofie I) 

  • Pesto (Sofie I)  

  • Sodavand (Medbringer til sig selv) 

  • Kokosolie (Sofie I) 

  • Ketchup (Sofie I)  

  • Breve med suppe/kopnudler  



    Her er vi lige ankommet, og sidder ved bålet.



    Vores aftensmad som bestod af naanbrød, hjemmelavet pesto og grillpølser.


    Vi overnattede i shelters.


    Vi fik tændt bål som noget af det første.



Vi var ude og samle pinde, hvor vi snittede dem efterfølgende, så de var klar til at lave snogbrød. 



Vi afprøvede også at lave popkorn over bål. 



Vores aftensmad. 


Hjemmelavet pesto, som vi lavede ude i naturen. 



Vi afprøvede med en presenning, men det blæste for meget, så det måtte vi opgive.



Her sov vi alle 5 sammen. 












Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Udviklingsprojekt

Udviklingsprojekt  Opgave 1: Vi har været på besøg i Børnebyen Havnbjerg. Vi observerede at børnene var ude og lege, men kun de steder hvor der er sandkasse, gyngestativ, cykler osv. De steder hvor der er sat ting op til leg. Vi valgte at tage børnene hen på et stykke græs uden legesager. Der var et barn der havde fundet en fjer, hvilket førte videre til en snak om dyr. 1. Undring / problemstilling -  Videreudvikling og børns naturfaglige begreber    - At børnene får bedre forståelse for natur og miljø    - Vi undrer os over at institutionen ikke implementere naturen mere end de gør.    - Vi undrer os over at C kan være opslugt og fokuseret i/ på naturen, men ikke være det under en samling med de andre fra børnehaven.    Vi vil anvende mikroforskermetoden under det første besøg i børnehaven. Derudover vil vi også bruge aktionslæringsmodellen. Naturdannelsens fem elementer vil også blive anvendt i den pædagogiske praksis. 2a. Viden...

Udefestival v. Fjordskolen

7/8-24 Vi har tænkt at lave et kreativt værksted, hvor børnene har mulighed for at lave deres egen vandrende pind/blad. Vi vil tage pinde, blade, øjne og limpistoler med til dette.  De har også mulighed for at holde dyrene, hvis de har lyst. En anden mulighed er, at lave et camouflage-løb. Her gemmer vi nogle ting, som camouflerer sig i naturen og nogle ting som ikke gør. Børnene får en plade, hvor alle tingene er på, og de skal prøve at finde så mange af tingene som muligt. De krydser af, hvis de finder tingen (men lader tingen ligge).   Evt. teori:  - Vidensformer - Opmærksomhedens 3 faser - Produktive spørgsmål  17/06-24  Praksisafprøvning:  Vi har tænkt os at være visuelle og konkrete når vi formidler til børnene. Vi laver en aktivitet som lægger op til produktive/åbne spørgsmål. Vi vil også være tydelige i form af billeder/piktogrammer. vi vil lave en aktivitet hvor alle har mulighed for deltagelse (perifær legitim deltagelse). Vi vil også tage udgangs...

Bålhyttedag/dissektion af fisk 4/6

4/6-24.  Til bålhyttedagen fik vi hver især tildelt forskellige opgaver. Vores gruppe stod for Naanbrødet.   Vi tilberedte fisken (ørred) i dej, som er et alternativ til sølvpapir.  Fisken blev her røget over røgssavsmuld.  Her er vi færdige med maden, og er i gang med at anrette den.  Vi fik lavet både selleribøffer, paneret selleri, bagt ananas + banan og chokolade og aubergine-dip.   Her er vi i gang med at tilberede maden. Vi startede ud med at hugge brænde til bålet, som vi selv lavede.  Vores Naan-brødsdej.  Her kan man se fiskens lever og rogn.  Nogle af fiskens indvolde.  Her havde vi forberedt fisken ved at rense den og dissekere den.  Her er vi igang med at dissekere fisken.