Gå videre til hovedindholdet

Så/spire proces

D. 19/8-24

Vi fik vandet vores højbed igen i dag, og vi fik smagt lidt på vores ærter. Vi hev også nogle gulerødder op, for at give plads til de andre gulerødder, så de kan vokse sig større. Vi så også at radiserne er begyndt at spire. 





D. 7/08-24

PÆDAGOGISK-DIDAKTISKE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:

  • Brugere: Hvilke brugergrupper er planteholdet velegnet til? Hvilke behov skal / kan planteholdet tilgodese?

  • Pædagogisk forløb: Udvælg en brugergruppe og beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen /såning og i tiden efter... (konkrete idéer). Redegør for mål,  og relevant lovgivning for området. Forklar og vis herunder hvordan planteholdet kan understøtte udviklingen af naturvidenskabelige kompetencer. se side 183-184 i Stockholm D., & Ejbye-Ernst N. (2015) Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis.
  • Pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar mv.) osv.

NATURFAGLIGE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN: 
Planternes behov: 

  • Klima, vanding, gødning lysforhold, temperatur mv. Hvad er et frø? Hvad er en plante / plantens forskellige dele? Formeringsformer. Angiv litteratur og eventuelle links.
De frø vi har sået direkte er:  
Litteratur: vilde-blomster-guide(hjemmeside)

- Spidskål --> dyrkes i maj-juni i 2-3 cm dybde

- Rødløg --> dyrkes i april - lidt af spidsen skal stikke op - afstanden skal være 10 cm.

- Hovedsalat --> dyrkes fra april til juli - kan med fordel forspires- har brug for lys, så de skal såes lige under jord overfladen.

- Rød salat --> dyrkes fra april til juli - kan med fordel forspires- har brug for lys, så de skal såes lige under jord overfladen.

- Peberfrugt --> skal såes i et miljø hvor der er minimum 20 grader eks. drivhus. de skal 1 cm ned i jorden.

- Gulerod --> jorden skal være mellem 10 0g 30 grader. afstand på 2-5 cm og 1-2 dyb.

- Blomsterblanding --> såes fra april, drysses ud på jorden og dækkes let til.

- Rødbede --> jorden skal være mindst 6 grader varm. Bør være 1-2 cm nede i jorden og en afstand på 8 cm.

- Ærter (lagt i vand i et døgn inden) --> såes fra slut april - såes 3 cm under jorden og 3-5 cm mellemrum mellem frøene. 

De frø vi har forspiret indenfor er:

- Peberfrugt 

- Chiafrø --> lægges i blød -  og spredes ud på vat

- Solsikkekerner --> såes fra maj i 2-3 cm dybde med afstand på 30 cm.

- Gulerodtop 


Hvad er et frø?

    - Et frø er en plantes spredningsenhed. "Frøet udvikles oftest ved kønnet formering, idet en ægcelle i frøets kimsæk befrugtes af en spermacelle, ofte fra en anden plante af samme art, og kimen er derfor genetisk forskellig fra forældreplanterne. I visse plantegrupper, fx mælkebøtter og høgeurter, dannes frøene uden forudgående reduktionsdeling og befrugtning, ved apomiksis, og afkomsplanterne er derfor genetisk identiske med moderplanten." (den store danske)

Hvad er en plante + plantens forskellige dele? formering?

    - De fleste planter er kendetegnet ved, at de har grønne blade, stængler og rødder. De fleste planter laver blomster og frø. Men det gælder kun frøplanter. De formerer sig via deres frø som blæser et nyt sted hen. Andre planter som mosser, bugner, padderokkerog ulvefodsplanter formerer sig ved hjælp af vindbårende sporer i stedet for frø. Andre planter kan også formeres via dyr eks. bier der flyver fra blomst til blomst.(grundbogen)

blomsten består af bægerblade, kronblade, støvblad og et frugtanlæg.


  • Forskellige dyrkningsforhold: Potter, drivbænke mv. beskrives. Lav evt. en tegning / plakat.
- Vi har plantet peberfrugt, chiafrø, solsikkekerne og gulrodstop i en pose indenfor inden vi plantede ud i jorden. fordelen ved forspiring er at de små og skrøbelige planter kan klare sig udenfor bagefter.
  • Kredsløb: Tegn kredsløbet for en af jeres planter (et økosystem). Før logbog på bloggen og læg fotos eller film af udviklingen i planteholdet der også
-  Kredsløb for en ærteplante

idag har vi luget i vores højbed og vandet. vi har ikke luget hele sommerferien, så det var fyldt med ukrudt.


Vi har spiret 3 nye ting da der var tre ting der ikke var kommet. (rød salat, hovedsalat, peberfrugt)
De tre nye ting vi har sået er to forskellige slags radiser og vinter gulerødder. 





D. 19/6-24

Vi har kigget til vores solsikkefrø, som vi har sået for nogle dage siden. De er allerede spiret. 


17/6

Vi vælger idag at så vores solsikkefrø, som nu har fået gode spirer. Også grundet vores tidligere erfaring med at det mugnede.  



Vi har kigget til vores peberfrugt, hvor der ikke er sket det store. Vi vælger derfor at lade dem ligge lidt enndu. 

I køkkenhaven er forskellige ting kommet op ad jorden. 

Her er blomsterblandingen spiret. Da det var en blanding af forskellige frø ved vi ikke hvilke der er kommet op endnu. 


Her ses chiafrøene som er kommet op ad jorden. 


Vi er lidt i tvivl om dette er peberfrugt som spirer fordi der også spirer ukrudt i bedet. Vi holder øje med det, men synes umiddelbart ikke at disse spirer ses andre steder i bedet. 


Sådan ser ærterne ud nu. 


Rødløgene er kommet godt op. 


Også vores spidskål er spiret. 




13/6.

Vi har været ude og tjekke til vores bed, samt de ting vi har haft til forspring. 

Solsikkekernerne og vores gulerod var blevet mugne og derfor ikke mulige at plante ud. Grundet dette har vi valgt at forspire solsikkerne på ny.


Derudover er der sket store fremskridt med vores chiafrø, som har fået spirer og vi vælger derfor at plante nogen inde og andre ude. Efter vejledning vælger vi at plante frøene i det papir de har lagt i. 


Vores peberfrugt oplever vi ikke at der er sket det store ved, og vi vælger derfor at tilføje vand og vente lidt længere. 

Kap. 5.1 i grundbogen samt teksten af Holly Farrell. + teksten af Elzer-Peters.

Vi startede på projektet d. 6/6-24. 

Vi startede dagen med at luge højbedet for ukrudt. Herefter fik vi sået alle de frø, vi hver især har haft med. Vi har sået nogle frø direkte i jorden, og nogle har vi valgt at forspire indenfor. 

De frø vi har sået direkte er: 

- Spidskål 

- Rødløg

- Hovedsalat

- Rød salat

- Peberfrugt 

- Gulerod 

- Blomsterblanding 

- Rødbede 

- Ærter (lagt i vand i et døren inden)

De frø vi har forspiret indenfor er:

- Peberfrugt 

- Chiafrø

- Solsikkekerner 

- Gulerodtop 


Her er vi ved at luge bedet, inden vi kan så frø i det. 






Her har vi lagt peberfrugtkerner til forspiring i papir. Der er vand på, og de er blevet lagt i en tætlukket plastikpose, så fugten bliver i posen. Der dannes på den måde en drivhuseffekt. Vi har lagt posen i vindueskarmen, så de får sollys og varme. Vi har gjort samme proces med chiafrøene, og solsikkekernerne. 

Bedet før vi lugede. 


Ærterne har lagt i vand ét døgn, så spiringen i jorden fremskyndes. Vi prøver også at Re-grow en gulerodstop. 


Vi ligger frø i en sårille, som vi dækker til med jord bagefter. 


Begrebskort. 


Bedet efter vi har sået. 




Vi sår forskellige frø i såriller. 


Kommentarer

  1. Super indlæg - god ide også at skrive hvilken litteratur der er relevant ift. jeres plantehold. Fint med en oversigt over de valgte frø - jeg er spændt på at følge med i jeres plantehold.
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Bålhyttedag/dissektion af fisk 4/6

4/6-24.  Til bålhyttedagen fik vi hver især tildelt forskellige opgaver. Vores gruppe stod for Naanbrødet.   Vi tilberedte fisken (ørred) i dej, som er et alternativ til sølvpapir.  Fisken blev her røget over røgssavsmuld.  Her er vi færdige med maden, og er i gang med at anrette den.  Vi fik lavet både selleribøffer, paneret selleri, bagt ananas + banan og chokolade og aubergine-dip.   Her er vi i gang med at tilberede maden. Vi startede ud med at hugge brænde til bålet, som vi selv lavede.  Vores Naan-brødsdej.  Her kan man se fiskens lever og rogn.  Nogle af fiskens indvolde.  Her havde vi forberedt fisken ved at rense den og dissekere den.  Her er vi igang med at dissekere fisken. 

Udviklingsprojekt

Udviklingsprojekt  Opgave 1: Vi har været på besøg i Børnebyen Havnbjerg. Vi observerede at børnene var ude og lege, men kun de steder hvor der er sandkasse, gyngestativ, cykler osv. De steder hvor der er sat ting op til leg. Vi valgte at tage børnene hen på et stykke græs uden legesager. Der var et barn der havde fundet en fjer, hvilket førte videre til en snak om dyr. 1. Undring / problemstilling -  Videreudvikling og børns naturfaglige begreber    - At børnene får bedre forståelse for natur og miljø    - Vi undrer os over at institutionen ikke implementere naturen mere end de gør.    - Vi undrer os over at C kan være opslugt og fokuseret i/ på naturen, men ikke være det under en samling med de andre fra børnehaven.    Vi vil anvende mikroforskermetoden under det første besøg i børnehaven. Derudover vil vi også bruge aktionslæringsmodellen. Naturdannelsens fem elementer vil også blive anvendt i den pædagogiske praksis. 2a. Viden  Vi vil gerne blive klogere på naturens rolle i f or