Gå videre til hovedindholdet

Dyrehold

D. 19/8-24

Vi prøver at øve os på at holde de vandrende pinde lidt mere. Det fik vi også gjort i dag.



D. 18/8-24

Vandrende blade

Vi har haft vores dyrehold i lidt over 1 uge nu. Vi har fundet ud af mange ting undervejs, bl.a. de skal have meget vand sprøjtet ud over deres bo, så det hele tiden er fugtigt ved dem. Vi har også haft forskellige grene med (eufoøj og brombærblade) som de kunne spise af. Derudover har vi observeret at de vandrende blade vokser utroligt hurtigt, og de "rokker", når man holder dem. De camouflerer sig også utrolig godt, da de ligner rigtige blade meget. 






Vandrende pinde

Vores vandrende pinde camouflerer sig ikke på samme måde, da den race vi har fået er sorte. Denne race er også kendt for, at være hurtig, når man holder den. Det har vi også oplevet selv - de kravler meget rundt, når man holder dem. Vi har lagt mærke til at de allerede er i gang med at parre sig, men vi har læst os frem til, at æggene bliver lagt i bunden, og de kan ligne deres afførring, men æggene udklækker først efter 1 år. Ved vores vandrende pinde har vi lagt en sort plastikpose i toppen af buret, da vi oplevede at det blev hurtigt tørt inde ved dem, pga. alt den luft der kom ind oppe fra. Det har hjulpet efter vi har dækket til med en plastikpose. 






D. 07/08-24

Uge 1: I denne uge skal dyreholdet etableres OPGAVE B afleveres på bloggen fredag (label / etiket: dyrehold)
Naturfaglig viden
6. Sæt jer ind i dyrenes behov og adfærd: Føde (hvad, hvordan, hvor ofte). Rede- / skjulemuligheder, klima, sociale muligheder (flokdyr?), dag- eller nataktive?, formering / årscyklus, rengøring osv. osv. Angiv litteratur. 

    - Vi har læst op på hvordan vandrende pinde bør holdes. Der står både at de er ensomme og skal holdes enkeltvis, en anden kilde siger de sagtens kan gå sammen.

    - Vandrende pinde/blade spiser hovedsagligt brombærblade. De spiser også efeu og blade fra andre frugttræer. En gang om dagen skal man sprøjte lunkent vand i terrariet, da pindene/bladene drikker dråberne. Vi vil plante nogle små potter med efeu, så vi kan sætte en plante ind når der fx er weekend. 

    - Der skal være en luftfugtighed på 60-70% i terrariet. Vi dækker ventilationen lidt til i det store bur, da det ellers vil blive for tørt.

    - Terrariet skal være 2-3 gange pindens længde. Terrariet må ikke stå i træk eller i direkte sol. 

    - Vandrene pinde/blade formerer sig meget (hunner). De lægger æg i bundlaget.

Etablering af dyrehold
7. Akvariets, terrariets eller burets indretning. Lav en beskrivelse og en tegning / skitse som både indtænker dyrenes behov og brugernes oplevelses- og læringsmuligheder.
 

En skitse af burene. 


8. Kredsløb: Tegn kredsløbet i jeres dyrehold (økosystem). 

Kredsløb: 
En vandrende pind/blad, bliver spist af fugl, forskning har vist at fugle, der har spist en vandrende pind/blad med æg, kan overleve ved at æggene bliver til ekskrement fra fuglen og derved bliver de spredt til et nyt sted og kan klækkes og leve.


9. Før logbog over udviklingen i dyreholdet på jeres blog. I kan evt. vælge at holde flere forskellige dyr der eksempelvis findes på samme biotop (i skovbunden, i vandhullet mv.), eller som er foderdyr / rovdyr (melorm / aborrer, fluer / edderkopper, regnorm /skildpadder).




 D. 25/06-24

Uge 25 arbejdes med  OPGAVE A afleveres på bloggen fredag (label / etiket: dyrehold)

Mål for dyreholdet
1. Vælg en bruger/borger gruppe 
-  5-6 årige

Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.
2. Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? 
- Mulighed for at udvikle forståelse for levende organismer.
- Passe på dyr
- Hvordan man håndterer dyr.
- Have ansvar for dyr.
- Forståelse for dyr i omverdenen
- Viden om dyret (hvad det spiser og hvordan det lever)

3. Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder? 
- Der skal være glas hele vejen rundt, så børnene kan se hvad der sker.
- Dyret skal placeres tilgængeligt for alle. 

4. Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde? 
- Biodiversitet, artsgenkendelse, artsmangfoldighed, livscyklusser, hvordan ser dyret ud?(har den næse, pels, ben?)

5. Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?
- Engagement fra børnene 
- Vi vil kigge efter opmærksomhedens 3 faser (oplevelse, undersøgelse, refleksion) 
- Lægge op til produktive spørgsmål (=åbne spørgsmål)  

Mulige aktiviteter til dyrehold:
- Forme dyret fx. ud af modellervoks, finde blade, tegne en tegning 
- Når man holder den i hånden så vugger den frem og tilbage 
- Camouflage 
- Dyrepasning 


Kommentarer

  1. Hejsa
    Fine skitser I har lavet - overvej i jeres kredsløb, at tilføje hvad de vandrende pinde lever af? Hvilke det er planter - hvordan vokser planterne? Hvad bliver der af lort fra de vandrende pinde?
    Pkt. 4 - der var en tegning af en vandrende pind I bogen I lånte, hvor I kan se hvad de enkelte dele af dyret hedder (de danske betegnelser) - disse vil også være relevante naturfaglige begreber.
    Her finder I også mere info om de vandrende pinde formering, som er lidt særlig ;-)
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Så/spire proces

D. 19/8-24 Vi fik vandet vores højbed igen i dag, og vi fik smagt lidt på vores ærter. Vi hev også nogle gulerødder op, for at give plads til de andre gulerødder, så de kan vokse sig større. Vi så også at radiserne er begyndt at spire.  D. 7/08-24 PÆDAGOGISK-DIDAKTISKE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN: Brugere: Hvilke brugergrupper er planteholdet velegnet til? Hvilke behov skal / kan planteholdet tilgodese? Pædagogisk forløb: Udvælg en brugergruppe og beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen /såning og i tiden efter... (konkrete idéer). Redegør for mål,  og relevant lovgivning for området. Forklar og vis herunder hvordan planteholdet kan understøtte udviklingen af naturvidenskabelige kompetencer. se side 183-184 i Stockholm D., & Ejbye-Ernst N. (2015) Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. Pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar mv.) osv. NATURFAGLIGE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:

Bålhyttedag/dissektion af fisk 4/6

4/6-24.  Til bålhyttedagen fik vi hver især tildelt forskellige opgaver. Vores gruppe stod for Naanbrødet.   Vi tilberedte fisken (ørred) i dej, som er et alternativ til sølvpapir.  Fisken blev her røget over røgssavsmuld.  Her er vi færdige med maden, og er i gang med at anrette den.  Vi fik lavet både selleribøffer, paneret selleri, bagt ananas + banan og chokolade og aubergine-dip.   Her er vi i gang med at tilberede maden. Vi startede ud med at hugge brænde til bålet, som vi selv lavede.  Vores Naan-brødsdej.  Her kan man se fiskens lever og rogn.  Nogle af fiskens indvolde.  Her havde vi forberedt fisken ved at rense den og dissekere den.  Her er vi igang med at dissekere fisken. 

Udviklingsprojekt

Udviklingsprojekt  Opgave 1: Vi har været på besøg i Børnebyen Havnbjerg. Vi observerede at børnene var ude og lege, men kun de steder hvor der er sandkasse, gyngestativ, cykler osv. De steder hvor der er sat ting op til leg. Vi valgte at tage børnene hen på et stykke græs uden legesager. Der var et barn der havde fundet en fjer, hvilket førte videre til en snak om dyr. 1. Undring / problemstilling -  Videreudvikling og børns naturfaglige begreber    - At børnene får bedre forståelse for natur og miljø    - Vi undrer os over at institutionen ikke implementere naturen mere end de gør.    - Vi undrer os over at C kan være opslugt og fokuseret i/ på naturen, men ikke være det under en samling med de andre fra børnehaven.    Vi vil anvende mikroforskermetoden under det første besøg i børnehaven. Derudover vil vi også bruge aktionslæringsmodellen. Naturdannelsens fem elementer vil også blive anvendt i den pædagogiske praksis. 2a. Viden  Vi vil gerne blive klogere på naturens rolle i f or